laupäev, märts 10, 2007

Lõhe kahe maailma vahel

Lõhe nn vana ja uue Euroopa vahel on ju siiski olemas. Kuidas seda ületada?

Me oleme olnud Euroopa Liidus väga vähe aega, et raudse eesriide pärandist üle saada. Winston Churchill on öelnud tabavalt – see oli tõesti eesriie. See ei takistanud üksnes reisimist, see oli eesriie kahe erineva poliitilise süsteemi ja ideoloogia vahel. See oli eesriie ka inimliku ja kultuurilise suhtlemise mõttes.

Asjaolul, et inimesed mõnel pool Lääne-Euroopas teavad äärmiselt vähe näiteks Eesti ja Läti kohta, on paraku ka teine pool. Ma võin leida teile hõlpsalt lätlasi, kes teavad äärmiselt vähe Prantsusmaa, Suurbritannia, Belgia jt Euroopa riikide ajaloo üksikasjade kohta.

Nii et me ei peaks jälle langema stereotüüpidesse. Kui märkame kedagi kuskil maal midagi võhiklikku väitmas Ida-Euroopa kohta, võin ma oma kurvastuseks leida samalaadseid avaldusi mõnest Läti ajalehest, mis minu arvates näitab võrdväärset võhiklikkust võõraste kultuuride suhtes.

Meil on üksteiselt Euroopas väga palju õppida – meie ajaloo, meie kultuuri, ka selle kohta, kuidas igal maal on ajalooliste ja geograafiliste tingimuste tõttu kujunenud välja oma mõtteviis.

Ma ei pea kasulikuks keskenduda mõnele negatiivsele avaldusele ning selle peale solvuda. Ma ei arva, et see midagi muudaks.

Oma kogemusest võin öelda: kui tahta, et teised inimesed saaksid su jutust aru, pole paremat viisi kui näidata, et sa oled nendest huvitatud. Et sa saad neist aru.

Ma arvan, et uued maad Ida-Euroopas ei tea piisavalt Euroopa Liidu ajaloost, sealsetest vaidlustest ja erimeelsustest ega sellest, kuidas neid on lahendatud. Me lihtsustame ka ise liialt ja seega teevad pattu mõlemad pooled.

Lahendus on õppimine, kuid see nõuab muidugi vaimset pingutust ja aega. Ent ma näen seda protsessi väga positiivsena – me rikastame üksteist, selle asemel et solvuda.

Peame vaatama asju positiivselt: mis meil on ühist, mida saame üksteiselt õppida; ei tohi näha üksteises vaenlast. See viimane on eelarvamuste ja konflikti allikas. Psühholoogina näen selles väga ohtlikku suundumust.

Vike-Freiberga, Vaira. Vaira Vike-Freiberga: Venemaa musklid ja Euroopa surmatung / interv. Erkki Bahovski // Postimees, 10. märts 2007

1 kommentaar:

Wikmanipoisilik džentelmen ütles ...

Mulle meeldis see tekst :)