esmaspäev, aprill 23, 2007

Boriss Jeltsin (1931-2007)

"Kozõrev rääkis mulle:
"Ma olen esmamulje inimene ja see pole mind petnud. Meie esimese põhjalikuma vestluse ajal Boriss Jeltsiniga nägin ma enda ees meest, kes võitleb iseendaga, vahel edukamalt, vahel vähem edukalt. Ma nägin vana ajastu inimest, kes püüdis tungida uude ellu ja meid kõiki sinna kaasa tõmmata. Ta mõistis väga selgesti, et on vaja liikuda edasi, minna mööda reformide teed. Ma sain aru, et sellele inimesele on vaja väga paljusid asju seletada, ja just temale arusaadavas keeles. Kuid minu püüded talle midagi seletada sõltusid tema seisundist. Kui tal olid peas reformaatorlikud mõtted, siis sai ta asjast aru poolelt sõnalt. Kui pendel liikus vastassuunas, siis oli asi keerulisem."
"Millised olid tema vaated, tema ettekujutus maailmast?"
"Ta oli kindlate harjumustega ja kindlate stereotüüpidega parteitöötaja, oli halvasti informeeritud ja skeemide kammitsais. Ta oli ju kogu elu töötanud partei- ja majandustööl. Kuid ta võitles sellega. Meie esimesel kohtumisel kujunes mul veendumus, et pole kohane püüda talle seletada mõningaid asju liiga sügavalt ja detailselt. Tema vanuse juures ja tema elukogemustega oli tal raske peensustesse süveneda. Muide, presidendi jaoks on see normaalne. Detailidega peabki tegelema keegi teine."

Mletšin, Leonid. Välisministrid : Romantikud ja küünikud. Tallinn, 2004. (Tsitaat lk. 521)

"Helme sõnul oli kõigile selge, et Jeltsin on Venemaa demokraatia kehastus ja kui lahkub tema, ei saa Venemaal demokraatiast juttugi olla. «Nagu näeme, osutus see tõeks,» lisas ta."

Mõttus, Kristiina. Mart Helme: me ei saa Eestis Jeltsini teeneid alahinnata.

Kommentaare ei ole: